Semana Santa - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Susanne Haan - WaarBenJij.nu Semana Santa - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Susanne Haan - WaarBenJij.nu

Semana Santa

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

08 Mei 2011 | Spanje, Salamanca

Vanaf maandag 18 april had ik twee weken vakantie. De ‘normale’ mensen hebben maar één week, de 2e week van mijn twee weken (als jullie het nog begrijpen), maar wij (studenten van Universidad Pontificia) hadden dus twee weken. Dit schijnt te maken te hebben met het feit dat de andere universiteit een week vrij had met carnaval in februari en de studenten van Pontificia niet. Op zich maakt mij die reden niet zoveel uit, het enige wat belangrijk is: TWEE week vakantie :-D.

En dan ga ik nu vertellen wat ik die twee week heb gedaan: helemaal niets :). Nou ja, niets… Ik heb de serieboeken van Twilight gekocht in het Spaans en daar heb ik er even 2,5 van uitgelezen in die twee weken, ik heb heel erg uitgekeken naar het bezoek van mijn ouder van 2-5 mei en ik heb een aantal processies gezien. Over dat laatste zal ik even wat vertellen.

De tweede week, dus vanaf maandag 23 april, is dus Semana Santa, Heilige Week. Dat is de week voorafgaand aan Goede Vrijdag en Pasen. Paaszondag is de laatste dag van Semana Santa. Voor de meeste (buitenlandse)studenten is het gewoon een vrije week en niets bijzonders, maar voor de inwoners van Salamanca, die voor het overgrote deel katholiek zijn, is het wel heel bijzonder.

Elke dag van de week waren er wel één of meerdere processies. Die processies werden gehouden door parochianen/priesters/mensen van de verschillende parochies hier in Salamanca. De mensen die meelopen in de processie hebben een bepaald soort kleren aan in de kleuren van de parochie en ze dragen een groot beeld met zich mee. Het klinkt allemaal een beetje raar, maar ik heb onderaan 2 linkjes geplaatst (ik hoop dat ze werken). Als je erop klikt, kun je een filmpje zien van een processie en krijg je een beetje een idee van hoe het gaat.

Overdag is het al indrukwekkend om te zien, maar de processies die ’s avonds/’s nachts/5 uur in de ochtend werden gehouden, vond ik het mooist om te zien. Ik heb een paar foto’s, zodra het internet hier beter werkt, zal ik er wel een paar op facebook plaatsen. ’s Nachts hebben de mensen die in de processie meelopen kleren aan en een soort van hoeden op die een beetje doen denken aan de KKK. Ik heb dan ook vrij veel studenten horen zeggen dat ze die optochten maar eng vonden.
Zelf heb ik dat idee helemaal niet gehad. Ik vond het juist wel mooi. Ook waren er ’s nachts kaarsen om de weg te verlichten.

De optochten waren op zich allemaal wel hetzelfde, elke keer wel andere beelden, maar de indeling van zo’n groep mensen was wel gelijk. Eerst een paar belangrijke mensen met van die (ik wil niemand beledigen, maar heb echt geen idee hoe al die attributen heten, dus bij deze verontschuldig ik me alvast) stokken met daaraan vlaggen, of grote stokken met bovenop een kruis of een lamp. En dan gewoon wat mensen en dan meer van die mensen met stokken enzo. Dan komt er iemand, of twee iemanden die heel uitgebreid met wierrook staan te zwaaien en dan komt het beeld langs – die door heel veel mensen wordt gedragen – en dan vaak iets van een muziekkorps. Of het begint weer opnieuw, of het is dan afgelopen.

Het is heel erg indrukwekkend om te zien, hoe het allemaal wordt gedaan, hoe de mensen zich aan hun taak wijden en hoe het publiek erop reageert. Alles bij elkaar is het wel heel speciaal om zoiets eens mee te maken.

Omdat ze in de kerk waar ik hier naar toe ga niets speciaals deden met Goede Vrijdag en Pasen wilde ik de kerkdiensten bij mijn kerk in Nederland meekijken en –luisteren. Dat leek me wel mooi. Helaas lukte dat niet en heb ik bij een andere kerk in Nederland meegeluisterd. Dat waren ook heel mooie diensten, daar niet van, maar toch ;-).

Het is trouwens wel een heel raar gevoel dat je direct na Pasen weer moet gaan studeren. ‘Normaal’ heb ik altijd vakantie na Pasen, net als de rest van Nederland. O, ik lieg trouwens! Ik moest die maandag helemaal niet naar school, ik had een dag vrij! Het is wel even een heel ander verhaal dan over die processies, maar toch hoort het een beetje bij het Pasen hier.

De eerste maandag in mei na Pasen, wordt hier Lunes de Agua genoemd (maandag van het water). Op deze dag gaat heel Salamanca, oud en jong, naar de rivier om te picknicken. Tenminste, zo gaat dat nu. Het verhaal achter deze dag komt van vroeger. Vraag me niet hoe vroeger, want dat week ik niet. Vroeger waren er nog prostituees in Salamanca (nee, nee, wees maar niet bang, nu niet meer). In de tijd voor Pasen werden die naar de andere kant van de rivier gestuurd (met andere woorden: de stad uit), want de mannen mochten in de tijd voor Pasen niet van hun diensten gebruik maken. De eerste maandag in mei was de dag waarop de prostituees terug mochten komen. Alle mannen gingen dus naar de rivier om de prostituees de brug over zien te komen lopen.
Nu is dat niet meer zo, maar de traditie van naar de rivier gaan is wel voortgezet. Het is nu een soort van familiepicknickdag.

Mijn eerste schooldag was dus niet de maandag, maar de dinsdag na Pasen. Ik had dus een dagje extra om te wennen aan het idee dat de vakantie echt voorbij was.
Deze maandag was trouwens dezelfde maandag als waarop mijn ouders aankwamen in Salamanca. Maar daarover meer in het volgende verhaal ;-).

Besos!
Suus

Hier zijn de linkjes naar de filmpjes.
http://dl.dropbox.com/u/19672183/SAM_0823.MP4
http://dl.dropbox.com/u/19672183/SAM_0827.MP4
Deze filmpjes zijn gemaakt op Paasmorgen. Als het goed is zie je Jezus, Maria, een kruis en een open graf (een soort van grafkist met het deksel omhoog). Ik heb niet alles gefilmd, want dat duurde veel te lang, maar het verhaal gaat ongeveer zo: Maria had eerst een zwart kleed aan, want ze was in de rouw, toen zag ze Jezus (de mensen liepen met de beelden naar elkaar toe) en toen gingen ze voor elkaar buigen om elkaar te begroeten en toen Maria weer omhoog kwam, werd het zwarte kleed van haar afgetrokken en had ze een wit kleed om. Ze was niet meer in de rouw. Daarna werd er door een aantal mensen een speciale dans gedanst om de vreugde van Maria uit te drukken en toen gingen Jezus en Maria naast elkaar staan en liepen ze samen weg. Nou ja, niet Jezus en Maria, maar de mensen die die beelden dragen natuurlijk, maar jullie snappen me vast wel ;-)

Nu hebben jullie een beetje een idee hoe het eraan toe gaat tijdens zo’n processie.

  • 11 Mei 2011 - 15:18

    Arianne:

    hoi suus,

    dit verhaal vond ik ook interessant. weer wat bij geleerd.
    hoe vond je de Twilight boeken?

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Susanne

Actief sinds 23 Jan. 2011
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 8095

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 30 Juni 2011

Studie in Salamanca

Landen bezocht: