Bezoek van Elise en Stephanie - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Susanne Haan - WaarBenJij.nu Bezoek van Elise en Stephanie - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Susanne Haan - WaarBenJij.nu

Bezoek van Elise en Stephanie

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

08 Mei 2011 | Spanje, Salamanca

Woensdagavond 13 april om 23.32 was het eindelijk zover: de bus met daarin Elise en Stephanie was gearriveerd! Voor iedereen die hen niet kent: Elise is mijn jongere zusje (dat is echt zo, ook al geloven een aantal mensen hier dat niet) en Stephanie is een nichtje. Ik had heel erg naar het bezoek uitgekeken en was dan ook helemaal blij toen ze er waren.

Elise en Stephanie hebben heel gezellig bij mij op de kamer geslapen. Nadat ik van alles bij iemand anders op de kamer had gestald en mijn bureau had verplaatst, konden er gelukkig nog net twee matrassen bij. Het was wel heel erg krap, maar dat maakt het ook wel weer gezellig :).

3 dagen lang hebben we de toerist uitgehangen in Salamanca en daarna zijn we ook nog voor een kleine 2 dagen in Madrid geweest. Zo’n beetje elke ochtend hebben we wel even op een terrasje aan de Plaza Mayor gezeten en we hebben elke middag wel ergens een poos in de zon gezeten.
Door de stad lopen 2 ‘culturele’ routes. Die hebben we allebei gelopen en dus hebben Elise en Stephanie alle belangrijke gebouwen van buiten gezien en zelfs een aantal van binnen ;-). In de middag hebben we vanaf het midden van het Plaza Mayor mensen bekeken en een ijsje gegeten en de andere dag hebben we de rivier bewonderd (terwijl we lekker in het gras lagen ;-)).

Eén van de typische dingen van Salamanca is churros. Volgens de website doitinspain.nl: “Ontbijten met "churros" is een traditie die teruggaat tot het begin van de 19e eeuw. Dit unieke gerecht werd geïntroduceerd op rondreizende kermissen. Dit gefrituurde gerecht wordt gegeten tijdens het ontbijt of als een hapje in de middag tijdens de vakantie. Het kan naturel gegeten worden of het kan gedipt worden in een kop warme chocolademelk.” De definitie van warme chocolademelk hier in Spanje is gesmolten chocolade…
Ik moet er niet aan denken om dit als ontbijt te hebben. Het smaakt namelijk een beetje als een oliebol en het is vrij vet, maar tussen de middag is het erg lekker om er een paar te eten. En dat hebben wij natuurlijk ook gedaan. Zoiets typisch van hier/Spanje moet natuurlijk gegeten worden. (Kijk, en dat je het nu in de chocolade moet stoppen is natuurlijk helemáál niet erg, haha.)

Verder hebben we natuurlijk ook ‘la rana de la suerte’ (de gelukskikker) gezocht. Op de façade van de universiteit zit een kikker verstopt. Als je die kan vinden zonder hulp krijg je als student geluk in de studie en in de liefde. En dat kunnen we natuurlijk altijd gebruiken ;-).

Ook hebben we tapas gegeten, welke hier in Castilla y León ook wel pinchos worden genoemd. Elise en Stephanie vonden het erg verrassend. De pinchos zijn namelijk anders dan de tapas die je in Nederland wel eens eet. In Nederland eet je gevulde pepertjes, olijven, dadels met spek enz. Hier in Spanje eet je gebakken aardappeltjes met een sausje, stokbroodjes met iets, een stukje pizza, tostados of een stokbroodje met daartussen iets van een lapje vlees. Een pincho tipica de Spanje is tortilla en dat moest natuurlijk ook geproefd worden. Een tortilla is een mix van gestampte aardappelen, ui en ei en dat word dan gebakken in een pan. Je kunt het dan zo opeten of je snijdt het voorzichtig in 2 stukken en doet er iets van een salade tussen.. het kan allemaal.

Zondagochtend zijn we met de bus naar Madrid gegaan. Na een reis van ruim 3 uur die langs allerlei kleine plaatsjes voerde, waren we eindelijk in Madrid aangekomen. We hebben daar een kaart gepakt met daarop (bijna) alle belangrijke/interessante gebouwen in het centrum en hebben een route uitgestippeld. We hebben de rest van de middag gelopen en dingen bekeken. Nou ja.. we hebben natuurlijk ook even een poosje uitgerust in 1 van de mooiste/grootste parken van Madrid ;-).

Maandagochtend wilden we naar Moncloa gaan. Daar moest een uitkijktoren zijn. Wij daarnaar toe en ja! de uitkijktoren stond daar. Het enige probleem was, dat we er niet in konden, het was helemaal afgesloten rondom. Van ellende zijn we toen maar weer naar het park gegaan, waar we de rest van de tijd hebben gelegen tot het tijd was om weer richting vliegveld te gaan.
Op het vliegveld hebben we nog even samen wat gedronken en daarna ben ik naar mijn bus gegaan en zijn Elise en Stephanie naar de gate gegaan.

En toen was ik weer alleen. Ik voelde me wel een beetje zielig haha, maar dat was gelukkig vrij snel weer over. En ik had wat leuks om naar uit te kijken en dat maakt natuurlijk veel goed: ik had vanaf die dag 2 week vakantie en na de vakantie zouden mijn ouders op bezoek komen! Over mijn vakantie meer in het volgende verhaal ;-).

Nog maar eens weer heel veel liefs,
Suus

Ps. Zijn jullie het nog niet zat om in 1x zo veel te lezen? Je mag ook gerust elke dag 1 verhaaltje lezen hoor ;-)

Ps. 2 Als het goed is kunnen jullie via deze link mijn foto’s bekijken op facebook. https://www.facebook.com/profile.php?id=100002039482131&sk=photos met daarin onder andere ook het bezoek aan Valencia en het bezoek van Elise en Stephanie.

  • 08 Mei 2011 - 20:52

    Doréanne:

    Leuk verhaal. volgens mij bevalt het je daar prima.
    wanneer kom je terug.
    dan kan ik echt horen hoe leuk het was..: P

  • 08 Mei 2011 - 21:40

    Stephanie:

    whaa mis Spanje zoo erg.. het was echt super!! Je bent de dag WINKELEN vergeten weet je nog? en het uitgaaan?? en dat eten met zijn Allen!! Haarverfen!?! Ontbijten!?!

    Liefs,

  • 09 Mei 2011 - 05:04

    Zeger:

    Van dit verhaal krijg ik trek ....

  • 09 Mei 2011 - 12:22

    Elise:

    Hahaa, idd Steef! En stiekem foto's maken met per ongeluk de flits aan, haha. En jij die 'stiekem' met mensen ging afspreken, terwijl we jou op heterdaad betrapten, haha.

  • 11 Mei 2011 - 15:02

    Arianne:

    hey suus, ik volg een beetje je advies op.. gister verhaal1, vandaag verhaal2. alleen ga ik nu direct verhaal3 lezen.
    ik vind het leuk om te lezen hoe je je daar vermaakt. en daarbij leer ik ook wat meer over de spaanse cultuur :)

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Susanne

Actief sinds 23 Jan. 2011
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 8100

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 30 Juni 2011

Studie in Salamanca

Landen bezocht: