¡Hola a todos! ¿Como estás? - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Susanne Haan - WaarBenJij.nu ¡Hola a todos! ¿Como estás? - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Susanne Haan - WaarBenJij.nu

¡Hola a todos! ¿Como estás?

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

15 Februari 2011 | Spanje, Salamanca

Salamanca is echt een geweldige stad. Als je eens een lang weekend of een weekje vrij bent, dan moet je echt even hier komen. Er zijn veel musea en oude gebouwen en kerken om te bekijken en natuurlijk hét plein van de stad (waar ik maar niet over uitgepraat raak): Plaza Mayor. Voor mij als student is het hier extra geweldig, want 8 op de 10 mensen die je hier tegenkomt is een student. (’s avonds is dat 99,9% ;-))

Ik hoor jullie soms denken: “ Susanne met haar heimwee, hoe moet dat in een land zo ver weg?” Nou ik zal jullie zeggen: het gaat erg goed! Hadden jullie niet gedacht hè? Maar ik word ook een jaartje ouder ;-). Wel moet ik eerlijk toegeven dat de eerste paar dagen niet zo heel geweldig waren. Ik vond het maar niets dat ik hier in Spanje zit en jullie daar allemaal zo ver weg. Maar ik begin nu echt te wennen, leer steeds meer mensen kennen en begin ook m’n plekje te vinden in het appartement tussen de andere studenten.

Het nadeel van je plek vinden, lessen volgen en mensen leren kennen is dat je al heel gauw een vast ritme krijgt. Met dat je een vast ritme krijgt, gebeuren er niet veel nieuwe/verassende/leuke dingen om te vertellen. Vandaar dat het even heeft geduurd voordat dit verhaal is geplaatst.

Het laatste wat ik de vorige keer vertelde was over een test Spaans en over een feestje. Laat ik maar bij het eerste beginnen. Woensdag voor een week terug kwam ik op school en keek op de lijst welk niveau ik had: A1 (het aller-allerlaagste niveau dat je maar kan hebben, in Nederland begrijpt 95% van de mensen niveau B1, tussen A1 en B1 zit nog A2). Conclusie: de test is niet heel erg goed gegaan ;-). Ik heb les samen met 4 andere meiden. Altijd heel gezellig dus! Omdat we maar met zo weinig zijn leren we wel snel heel veel, ook wel prettig. We hebben eerst 2 uur grammatica en dan 2 uur vocabulaire/conversatie. Allebei heel interessant en heel intensief, maar ik merk wel dat het effect heeft. (Gelukkig wel )
Het feest was erg gezellig. Ik ben samen met m’n huisgenootje (die ook mijn klasgenootje is), andere klasgenoten, en nog veel meer mensen geweest. Het feest was in de Irish Rover, dé uitgaansgelegenheid voor Erasmus-studenten. Voor de mensen die Zwolle kennen: het heeft een beetje de sfeer van het Vliegend Paard, heel gezellig dus!

De rest van de week was eigenlijk al vrij standaard: ik heb van 09.00 tot 13.00 Spaans, dan ben ik tegen 13.30 thuis, eet ik iets en ga ik studeren/op internet/op mijn laptop/boodschappen doen/enz., tegen 19.00 eet ik iets (heel erg vroeg, normaal is 22.00 :-o) dan doe ik nog iets en dan ga ik slapen, of ik ga uit. Dat laatste ligt een beetje aan wat de anderen doen die ik hier heb leren kennen.

Zondag ben ik naar een Iglesia Evangelica geweest. Ik ben naar de avonddienst gegaan en dat was erg goed. Ze zongen, voor zover ik de liederen ken, liederen die bij ons in de Opwekkingsbundel staan. Een paar liederen die we zongen herkende ik vanuit het Nederlands of Engels, echt geweldig! Nadat ik in de Bijbel mee had gelezen begreep ik ook een beetje waar de preek overging. Erg motiverend om nog meer Spaans te leren :). Ik heb daar ook een vrouw ontmoet, die vroeg waar ik vandaan kwam, wat ik hier deed enz. en ze nodigde me uit voor een Bijbelstudie voor studenten. Lekker enthousiast dus;-)

De week die volgde zag er ongeveer zo uit: Elke dag van 9-13 les en daarna even met z’n allen op een terrasje zitten en van de zon genieten (15 graden en een strakblauwe lucht is erg warm kan ik jullie verzekeren!), naar huis, studeren enz. eten en dan weer van alles doen. Dinsdagavond weer uitgeweest, weer naar dezelfde tent. Maar… let even op, de vrijdagmiddag was even wat anders: ik, Susanne, heb een uur lang les gehad in SALSA DANSEN! Hahaha zien jullie het al voor je? Het was echt verschrikkelijk lachwekkend. Ik kan namelijk geen maat houden en op een of andere manier tel ik graag tot 4, terwijl salsa toch echt elke keer tot 3 is… Ik kwam dan ook elke keer in de knoop met de passen en was aan het eind dan ook niet de meest geliefde danspartner…hahaha.
Maar het was wel heel erg leuk. Ook om het samen te doen met anderen van de cursus Spaans. Om het af te sluiten zijn we met zijn allen tapas gaan eten in een echt tapasrestaurantje. Echte Spaanse tapas is muy bien! Zeker het aanbevelen waard!

----------------------------------------------------- Je bent nu op de helft -----------------------------------------------------

Zaterdag ben ik weer uit geweest. Nee, niet weer een feest ergens, je moet het niet overdrijven. We zijn gewoon bij iemand thuis geweest. Lekker gezellig gedaan en allerlei muziek geluisterd: Nederlands, Portugees, Spaans, Belgisch-Nederlands, Belgisch-Frans en Frans-Frans. Heel gevarieerd en heel erg leuk om dat van elkaar mee te krijgen.

Zondag ben ik met een bustrip mee geweest naar Toledo. Een stadje ongeveer 3 uur rijden bij Salamanca vandaan. Het is ongeveer net zo oud als Salamanca en zeker het bekijken waard als je daar een dagje de tijd voor hebt. We hebben een rondleiding gehad door de stad, met een gids, en zijn een synagoge in geweest. Het was heel erg interessant. Waar die stad om bekend staat is om de eigengemaakte marsepein. Normaal ben ik niet zo’n marsepeinfan, maar dit was echt muy bien. Zeker het porberen waard als je er bent. (Sorry mam, maar ik heb niets voor jou meegenomen, want je kan het maar een maand bewaren.)
Tijdens die trip heb ik wat Poolse jongeren leren kennen. Ik begin dus een aardig internationale vriendenkring op te bouwen. Echt heel gaaf.

Maandag ging ik met weinig zin naar de Spaanse les: vrijdag was ons namelijk gezegd dat er ongeveer 10 Japanners bij ons in de klas zouden komen. Niveau: 0. We waren daar niet heel blij mee eerlijk gezegd. Kijk, wij hebben ook geen niveau om over naar huis te schrijven, maar allang geen niveau 0 meer. We waren dus erg benieuwd.
Ons ¡Hola! werd door 6 Japanners met veel enthousiasme teruggeroepen, dat was dus goed. Alleen op de vraag van de leraar: ¿Qué tal? werd pas na een paar minuten geantwoord. Ze moesten het eerst intypen op hun zakvertaalcomputertje. En dat terwijl dat toch de meest simpele vraag is… Gisteren hebben we in de vier uren die volgden welgeteld 1 woord geleerd en dat was tijdens een spelletje galgje, helemaal aan het eind van de les.
Na de les zijn we maar direct naar de coördinator van de lessen gegaan en hebben we gezegd dat het toch echt anders moet. Wij willen ook wel wat leren namelijk ;-).

Vanmorgen was alles anders gelukkig. We hadden weer les met ons vijven. Was ik wel heel blij mee. Niet omdat ik die Japanners niet mag, ze zijn heel aardig en heel enthousiast, maar we hebben weer veel geleerd en dat vind ik net wat belangrijker.

Het weer is hier deze week trouwens erg slecht. Ongeveer tussen de 5 en de 8 graden, koud en regenachtig.. niet echt wat ik had bedacht toen ik hier heen ging ;-). Ik kan jullie nu niet meer zo jaloers maken als vorige week..maar dat gaat wel weer komen..hahaha.

Nu ga ik gauw wat eten maken, want ik begin toch wel trek te krijgen. Zoals je merkt, begin ik al wat spaanser te worden ;-).

Heel veel liefs en ¡hasta pronto!,
Susanne

Ps. Foto’s van de trip naar Toledo en van mijn nieuwe kamer, plaats ik in de loop van de week. Internet is vandaag heel erg langzaam, dus uploaden schiet niet op.

Oh wacht even! Nog niet wegklikken! Ik ben helemaal vergeten te zeggen dat ik vorig weekend ben verhuisd, binnen mijn appartement. Ik heb nu een iets grotere kamer. Het meisje dat hiervoor zat, is teruggegaan naar huis. Het is wel prettig om iets meer ruimte te hebben. Vandaar dat ik ben gewisseld.

Besos,
Suus

  • 15 Februari 2011 - 21:23

    Elise:

    Hoi Suus!! Ik had verwacht dat je Spaans toch wat beter was dan de uitslag van die ene test ;). Ben benieuwd naar je foto's!!! XXX

  • 15 Februari 2011 - 22:02

    Mama:

    Hallo Susanne,
    met mij gaat het goed. Of vraag je dat niet in de titel? Je merkt, ik lees al een aardig woordje Spaans. Die marsepein lijkt me wel wat. Fijn dat je het naar je zin hebt. Je onderneemt van alles. Erg leuk.
    xxx


  • 15 Februari 2011 - 22:40

    Stephanie:

    Echt super leuk Suus! Geniet ervan!

  • 15 Februari 2011 - 23:25

    Arianne:

    hey suus,

    (eindelijk weer een berichtje vanaf jou;))
    hihi, ik ben blij dat het je zo goed bevalt en dat je er je draai hebt gevonden..

    ik ben best wel benieuwd naar wat je voor woorden spaans je er hebt geleerd (en wat ze betekenen) ik kan alleen maar 'hola' en meer ook niet..

    en ik ben wel benieuwd als je terug komt of je mij salsa lessen kunt geven:)

    veel plezier en ik kijk uit naar je volgende berichtje:)

    -x-

  • 16 Februari 2011 - 08:22

    Jasper En Grethe:

    Ha Susanne, lekker hoor marsepein... Als we eens in de buurt zijn komen we langs!!!

  • 16 Februari 2011 - 15:45

    Arthur En Mariska:

    Lieve Suus
    Wat kan jij leuk schrijven zeg!!!
    Vooral dat je ff aangeeft dat we op de helft zijn;)
    Het bruist van enthousiasme....

    Gister is je kaart aangekomen en Art zei al ...kijk susanne scoort punten!!
    Bedankt!
    Geniet van de zon en de warmte en maar hopen dat jouw zon ook naar Nederland komt!

    Groeten Arthur en Mariska

  • 16 Februari 2011 - 20:51

    Minke:

    haha jou berichtjes zijn echt leuk om te lezen! leuk dat je salsa danst, tenminste 1 lesje.. kom op he! net als je het spaans leert zo ga je ook salsa leren. je bent trouwens wel erg ondernemend! leuk!!

  • 19 Februari 2011 - 10:22

    Marjo :

    Lieve Suus,
    Volgens mij geneit, ik bedoel: geniet je wel van het Spaanse leventje! Ik had je wel even willen zien bij dat salsa dansen haha. Wij gaan nu genieten van een weekje voorjaarsvakantie van rond de 0 graden (kan het tekentje niet vinden).
    Veel plezier!

    Dikke kus van ons allemaal

  • 19 Februari 2011 - 16:22

    Alinde:

    hahahaa geweldig. als je terugkomt moet je mij maar leren salsadansen, helemaal lache.

    en bedankt voor je kaartje natuurlijk, heel erg leuk!
    geniet ervan daar!
    groetjes van het hele gezin ;)

  • 19 Februari 2011 - 19:12

    Tante Jose:

    Hallo lieve Susanne
    een beetje late reactie maar toch weer een toch
    wat een mooie stad is dit zeg we hebben al geboekt naar kroatie maar anders had ik beslist dit gekozen dus het staat op mijn verlanglijst voor de volgende keer.en je hebt weer heel veel gezien en meegemaakt leuk allemaal he en een grotere kamer is ook nooit weg.En wie weet voor je weer thuis komt heb je misschien de hele woning voor jezelf (haha)hier gaat ook alles zijn gangetje flink aan het trainen voor de nijmeegse natuurlijk.We gaan nu 3keer per week Je moeder maar 1keer hoor schrik dus maar niet.Maar ik ben heel blij dat het je allemaal zo goed gaat en tegen je klaar bent spreek je een aardig woordje spaans denk ik. nou meisje vanuit Nijverdal weer een dikke knuffel en tot schrijfs weer he doei doei

  • 28 Februari 2011 - 19:00

    Bram:

    Ik lees dat je je heel best vermaakt....... :-)
    En schrijven gaat je ook goed af!
    Leuk om zo gedetaileerd te lezen en nog vermakelijk ook.
    Ga zo door!!
    Blijf er daar van genieten hè!

    Doeiiiiiiiiiiiii, Bram

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Susanne

Actief sinds 23 Jan. 2011
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 8101

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 30 Juni 2011

Studie in Salamanca

Landen bezocht: