Zo sloom als Spanjaarden - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Susanne Haan - WaarBenJij.nu Zo sloom als Spanjaarden - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Susanne Haan - WaarBenJij.nu

Zo sloom als Spanjaarden

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

03 Maart 2011 | Spanje, Salamanca

Het is al weer bijna drie week geleden dat ik mijn laatste verhaal heb geschreven. Tijd voor een update dus.

Voor de duidelijkheid begin ik maar waar ik de vorige keer gebleven was. Om jullie de moeite te besparen om dat eerst op te zoeken een korte samenvatting van het laatste deel: zes Japanners, geen goed idee, andere oplossing. De andere oplossing was dat de Japanners hun eigen klas kregen en wij weer met ons oude vertrouwde clubje waren. Helemaal goed dus :). Maar het eerste probleem is nog niet voorbij of er komt wel een tweede: een groep van heel veel jonge (14/15 jarigen) Amerikanen. Bijna al de leraren van de talencursus waren nodig om die groep te begeleiden, want onze leraren ´spreken Engels´. Onze klassen werden dus bij elkaar gegooid en we kregen andere leraren. ´Gelukkig´ was dit de laatste week van de cursus in februari.

Ik werd, samen met de rest van mijn klas natuurlijk, bij groep A1+ ingegooid. Dat betekende voor ons moeilijkere lessen en voor A1+ te makkelijke lessen. Niet ideaal, maar er scheen geen andere oplossing te zijn.

Vrijdag 25 februari heb ik trouwens mijn toets Spaans gehad. Resultaat: 8,9! Goed hè?! Na de toets heb ik me direct opgegeven voor de vervolgcursus van een maand. Dat is toch nog wel nodig en het is best te combineren met mijn rooster. De cursus Spaans is elke dag van 16.00-18.00. Er is maar één dag dat ik niet naar de cursus kan, omdat ik dan les heb. Dus deze maand nog steeds elke dag Spaans.

De volgorde van niveau´s was, dacht ik, A1, A1+, A2, B1, B2, C1, C2 (al dan niet met plusjes en minnetjes). Afgelopen dinsdag ging ik dus op pad naar de les met in mijn hoofd: joepie, A1+! Kwam ik op school, zat iedereen bij elkaar in één klas. Dat is gedaan omdat er maar tien mensen de vervolg cursus doen van de 40 die begonnen zijn. Wordt ons even verteld door de leraar dat we met niveau B1 verdergaan. "Voor degenen die A1 hadden, wordt het wat moeilijk, maar het gaat helemaal goed komen." Niveau B1 is het gemiddelde van de klas, vandaar dat ze daarvoor gekozen hebben. Conclusie: Susanne heeft TWEE klassen overgeslagen!

Het wordt wel hard werken, heb ik nu na een paar lessen al door. Voor sommigen is het herhaling, terwijl het voor mij allemaal nieuw is. De leraar blijft dus niet lang bij één onderwerp hangen. Maar met flink studeren gaat het vast goed komen.

Eerlijk gezegd ben ik die laatste week voor mijn toets niet veel naar de cursus geweest. Nee, ik heb niet gespijbeld, maar de college´s op mijn faculteit waren begonnen. Donderdag 17 februari had ik een informatiebijeenkomst. Toen ik daar vandaan kwam, was ik aardig in de war.
1) Er werd gezegd dat Hollanders geen examens hoeven te maken.
2) Mede-Windesheimstudenten van de opleiding journalistiek bevestigden dat.
3) Diezelfde medestudenten krijgen extra punten voor een extra maand cursus Spaans en hoeven dus maar drie vakken te volgen.
4) De vakken die ik had opgeschreven op mijn learning agreement worden nu niet gegeven, of (daar kwam ik wat later achter): ´het is te moeilijk voor Erasmus-studenten´.

Het eerste wat ik heb gedaan is een berichtje naar het Windesheim om wat duidelijkheid te krijgen over wat voor mij geldt. Van al die verschillende verhalen raak je alleen maar in de war. Na twee week kreeg ik eindelijk een reactie: ik moet wel examens maken en krijg geen extra punten voor een extra maand cursus Spaans. Ze weten dat het moeilijk is om tentamens te maken in een andere taal en blablabla, daar houden ze dus wel rekening mee bij het toekennen van mijn punten en ik moet gewoon vier vakken volgen. Fijn hè, zo´n school?

Met alle vier de vakken die ik in Nederland had gekozen om hier te volgen was wel iets aan de hand. Of ze werden niet gegeven, of ze zijn in één keer van niveau veranderd en te makkelijk of te moeilijk of ik kom er achter dat het eigenlijk helemaal niets voor mij is. De afgelopen twee week heb ik dus met grote haast wat anders moeten bedenken. Vandaar dat ik veel vakken heb gevolgd en heel veel met andere Erasmus-studenten heb overlegd. Want probeer maar eens een vak te kiezen als je niet verstaat wat de leraar zegt wanneer hij het vak uitgelegd.. . Dat is vrij lastig kan ik je verzekeren! Na veel overleg ben ik dus toch tot vier vakken gekomen die ik de komende maanden ga volgen. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Na twee weken lessen volgen begin ik ook eindelijk een beetje te begrijpen wat de leraren proberen te vertellen, maar alles meekrijgen doe ik niet. Gelukkig zit er in al mijn klassen wel iemand die ik ken en waar ik dus wat aan kan vragen, mocht dat nodig zijn.

Wat voor mij ook nieuw is, is de aanvangstijd van de les. Niet de officiële aanvangstijd, maar de gebruikelijke aanvangstijd. Mijn lessen starten bijvoorbeeld allemaal om 8.00, volgens het rooster tenminste. Ik ben netjes om 7.55 op school, is er gewoon nog helemaal niemand..behalve de conciërges en de nachtwaker.. Tegen 8.10 komen de eerste studenten, tegen 8.15 de leraar en tegen 8.20 toch maar eens beginnen. Elke les begint standaard 10 minuten te laat. En dat ligt echt niet altijd aan de leerlingen. De leraren zelf zijn hier ook altijd laat.

Om nog even met het klagen over Spanjaarden verder te gaan: ze lopen hier zooo heel erg langzaam. Echt niet te geloven, er is altijd wel iemand die me in de weg loopt. En wat me nog het meest ergert aan de Spanjaarden hier: altijd moet je wachten bij de kassa in de supermarkt, altijd. Of het nu druk is of niet, je moet echt altijd wachten. Ik heb een supermarktje om de hoek zitten. Als ik even iets nodig heb, dan loop ik daar even naar toe. Dat is geen probleem. Het probleem is het feit dat je minimaal 10 minuten in de rij moet staan, als het al niet langer is. Ziehier de verklaring van de titel: Zo sloom als een Spanjaard.. Af en toe is het echt frustrerend, maar waarschijnlijk moet ik er maar gewoon aan wennen… Meer heb ik niet te klagen hoor. Dit was het ;-).

Mmm, als ik dit verhaal zo terug lees, heb ik een vrij saai leven. Studie aan de faculteit en de cursus Spaans. Maar binnenkort gebeuren er een paar leuke dingen! A.s zaterdag 5 maart ga ik naar Rodrigo. Dat is een stad in Spanje waar flink carnaval wordt gevierd. Iedereen gaat verkleed en met stieren die door de straat rennen en zo. Dat van die stieren vind ik niet heel geweldig, maar het is wel iets wat je meegemaakt moet hebben als je hier zo lang bent, vind ik.
Mocht iemand nog een tip of idee hebben hoe ik me kan verkleden: graag zo snel mogelijk een reactie, want ik moet morgen toch echt wat kopen/maken.

Vrijdag 25 maart t/m zondag 27 maart ga ik een weekend naar Valencia. Dit is geregeld vanuit de Universidad en is alleen voor Erasmus-studenten. Dat gaat dus helemaal top worden!

Om nog wat verder vooruit te kijken: 13 t/m 18 april krijg ik bezoek vanuit Nederland, ergens tussen 19 april en 1 mei ga ik een paar dagen naar Mallorca waarschijnlijk en 2 t/m 6 mei krijg ik ook bezoek vanuit Nederland. En dan is het ook al tijd om aan de studie te gaan, want na een maand ongeveer zijn de tentamens en eind juni kom ik alweer naar huis. Maar dat is nog wel heel ver weg..

Het is wel weer een heel lang verhaal geworden. Ik vind het echt moeilijk om korte verhalen te schrijven. Zelfs als ik denk dat ik niet veel te vertellen heb, type ik toch maar weer even zo’n verhaal als dit. Ik hoop dat je je niet verveeld hebt!

Hasta pronto y muchos besos,
Suus

  • 03 Maart 2011 - 21:37

    Stephanie:

    Kijk al helemaal uit naar 13 april!!!

  • 03 Maart 2011 - 21:59

    Mama:

    en wie komen er van 2 tot 6 mei?
    Lijkt me erg leuk.
    Pas je maar snel aan, aan het Spaanse tempo en hun tijden. Wordt straks wel weer wennen in Nederland.
    Veel plezier verder. En studeer ze.

  • 03 Maart 2011 - 22:12

    Arianne:

    heyhoi suus,

    best een lang verhaal idd, maar ik ben wel blij dat ik kan mee lezen hoe het je vergaat.
    tip voor de carnaval.. hmm, best lastig.. Uhm ga als een nederlandse boerin of Uhm.. ik weet niet echt iets.. een dier??
    succes daarmee..
    ik ben benieuwd wat je de volgende keer schrijft..
    liefs Aarianne

  • 04 Maart 2011 - 09:02

    Annet Zuidema:

    He Susanne,

    leuk om je te volgen! Lekker toch dat iedereen langzaam is. Dat is dus duidelijk een leerdoel voor jou! Wie weet kun je daar ook studiepunten voor krijgen! En verkleden, wat dacht je ervan om als stier te gaan? Aangezien jij nederlander bent kun je vast veel harder lopen dan die slome spanjaarden! Geniet ervan en een beetje rustig aan met de sangria.
    groet, Annet

  • 04 Maart 2011 - 10:50

    Minke:

    buenos dias senorita!
    klinkt super leuk! oh en ook wel een beetje saai, heb je niet meer gefeest?
    succes met je spaans!

  • 04 Maart 2011 - 12:25

    Arthur En Mariska:

    Lieve Suus

    Ik zie dat het weer ook heerlijk is bij jou!!!
    Je hebt vast al een zomerjas aan en korte mouwen...jaloers!!!!!!!!!!!
    Fijn om weer wat van je te horen...

    Groetjes en maar weer succes.

    Arthur en Mariska


  • 05 Maart 2011 - 21:59

    Tante Jose:

    hallo lieve susanne
    Wat een verhaal weer he,Naar je gaat lekker feesten (war dacht je als spaanse schildpad of zo) Ik hoop niet dat je voor de stieren uit gaat lopen.Het is sowiezo al heel zielig voor de stierem. Maar als je daar nog voor gaat lopen Ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren met je dus please niet doen.Verders lees ik dat je je aardig op je gemak voelt daar.En juni Het is alweer maart hoor dus dat gaat echt wel weer snel.Ik hoop dat je het nog heel leuk gaat krijgen met al die feesten enzo maar ik denk het wel he.Meisje geniet er nog goed van voor je het weet is het allemaal voorbij en ben je weer thuis.Nou heel veel liefs weer en tot schrijfs Tante Joseen de rest van de familie


  • 06 Maart 2011 - 15:40

    Hotze En Marjo:

    Heb je leuk gefeest in Rodrigo? Hopelijk niet aan de haal geweest met een stier? Wat vreselijk fijn dat je wel examens moet doen enzo in vakken die je niet/half verstaat. Maar... ik twijfel niet of je het haalt. Geniet van het onthaasten. Is vast goed voor lichaam en geest! Veel plezier.
    Kus van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Susanne

Actief sinds 23 Jan. 2011
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 8090

Voorgaande reizen:

28 Januari 2011 - 30 Juni 2011

Studie in Salamanca

Landen bezocht: